Dobór silników pneumatycznych

Wyzwaniem jest wybór odpowiedniego silnika pneumatycznego do danego zastosowania, nasza gama silników obejmuje 2500 różnych rozwiązań.

Aby pomóc naszym klientom w ich doborze, opracowaliśmy program doboru odpowiedniego silnika pneumatycznego.

Aby wybrać odpowiedni silnik pneumatyczny, należy przede wszystkim określić zakres pracy poprzez określenie niezbędnej mocy, liczby obrotów oraz momentu obrotowego. Najprostszym sposobem jest dobranie silnika pneumatycznego na podstawie liczby obrotów pod obciążeniem.
Dzięki ogromnemu doświadczeniu wynikającemu z niezliczonych wykonanych aplikacji, kontakt z naszymi technikami jest często najszybszym rozwiązaniem. Nasz zespół będzie w stanie zaproponować najszybsze i najtańsze rozwiązanie, wspierając Cię od wyboru aż po ostateczną realizację i uruchomienie projektu.

Silniki pneumatyczne odporne na zatrzymanie

Silniki pneumatyczne odporne na zatrzymanie mogą być napędzane do maksymalnego momentu obrotowego, który jest określony w danych technicznych silnika. Po osiągnięciu maksymalnego momentu obrotowego silnik pneumatyczny zatrzymuje się automatycznie, nie powoduje to uszkodzenia silnika. Jeśli jednak silnik zostanie nagle zatrzymany, np. przez wyłącznik krańcowy, a dzieje się tak przy ciągłej eksploatacji, może dojść do uszkodzenia reduktora. W takim przypadku skontaktuj się z naszymi technikami w celu uzyskania porady, będziemy w stanie doradzić właściwe rozwiązanie.

Silniki pneumatyczne ze zintegrowanym hamulcem

Silniki pneumatyczne serii MUB 23 wyposażone są w hamulec postojowy. Hamulec jest uruchamiany bezpośrednio przez dopływ powietrza do silnika pneumatycznego. Nie jest konieczne instalowanie dodatkowego sterowania. Maksymalna siła hamowania hamulca postojowego jest równa momentowi rozruchowemu, przy braku powietrza zasilającego silnik pozostaje wyhamowany i ustawiony.

Istnieją również warianty silników pneumatycznych z uruchamianym mechanicznie hamulcem ciernym. Są to silniki serii MUB 300, 400 i 600, do aktywacji i zwolnienia hamulca wymagany jest dedykowany przewód powietrza. Przewód powietrza przeznaczony do hamulca musi zostać uruchomiony tuż przed uruchomieniem silnika. Przewód powietrza zwalniającego musi być pod ciśnieniem co najmniej 4,8 bara (przewód powietrza sterującego pozbawiony ciśnienia = zaciągnięty hamulec postojowy).

Silniki pneumatyczne o niskich obrotach

Silniki te charakteryzują się prędkościami obrotowymi poniżej 100 obr/min oraz wyjątkowo kompaktowymi wymiarami dzięki zastosowaniu specjalnych reduktorów. Silniki pneumatyczne o niskiej prędkości obrotowej nie są odporne na zatrzymanie. Silniki te muszą pracować z maksymalnym momentem obrotowym wskazanym w danych technicznych.

Zalecamy montaż ogranicznika momentu obrotowego (patrz akcesoria), aby nie przekroczyć dopuszczalnego momentu obrotowego.

Sprawdź kryteria wyboru dla silników pneumatycznych o małych obrotach.

Silniki pneumatyczne o wysokim momencie obrotowym

Serie: MUB, MRD i MUD

Silniki pneumatyczne o wysokim momencie obrotowym posiadają wysokie przełożenie (przednia przekładnia planetarna) co pozwala na osiągnięcie znacznych momentów obrotowych przy niewielkiej liczbie obrotów (do 5-150 obr/min). Zużycie powietrza tych silników jest niskie w stosunku do dostarczanych wartości. Przekładnia jest bardzo wytrzymała i zaprojektowana tak, aby wytrzymać wysoki moment obrotowy, silniki te są odporne na zatrzymanie, dzięki czemu można je zatrzymać bez uszkodzenia przekładni.

Silniki pneumatyczne ze stali nierdzewnej

Większość naszych silników jest standardowo dostępna ze stali nierdzewnej. Szczególnie w przemyśle spożywczym i chemicznym stosowane są silniki pneumatyczne wykonane ze stali nierdzewnej.

Agresywne czynniki zewnętrzne nie mogą im zaszkodzić.

Wszystkie elementy zewnętrzne wykonane są z wysokiej jakości stali nierdzewnej. Dzięki uszczelnieniu do silnika pneumatycznego nie może dostać się woda ani cząsteczki.

Silniki pneumatyczne dużej mocy

Silniki pneumatyczne serii MU 200-300-400-600 nie posiadają obiegowej przekładni redukcyjnej, lecz cylindryczną.

Charakteryzują się wysokim momentem obrotowym i mocą. Produkowane są o mocy od 1,46 do 4,4 kW.

Silniki pneumatyczne bez smarowania

Silniki pneumatyczne bez smarowania to silniki serii MUD 16, MRD 25, MUD 23 i MRD 38. Są to silniki o cechach konstrukcyjnych przystosowanych do pracy bez smarowania. W przypadku zastosowania do pracy ciągłej, przy braku smarowania, wskazane jest wybranie silnika o większej liczbie obrotów niż wymagana wartość i używanie go na biegu jałowym, wydłuży to żywotność silnika.

Na funkcjonalność silnika nie ma wpływu obecność lub brak smarowania, ale w każdym przypadku znacznie zwiększa żywotność silnika, zwłaszcza w warunkach intensywnej eksploatacji. Dostarczenie smarowania silnika pneumatycznego do pracy bez smarowania zwiększy jego okres użytkowania w znaczny sposób.

Silniki pneumatyczne ATEX

Silniki pneumatyczne z certyfikatem ATEX zostały zaprojektowane zgodnie z dyrektywą europejską 94/9 EG (ATEX), klasa II, strefa 2, G (uwaga: silniki nadają się również do strefy 1). W praktyce cała gama silników Mannesmann posiada certyfikat ATEX.

Klasy ATEX:

II 2G c T4/T5 –20°C≤TA≤+40°C
II 2GD c IIC T4 D 130° –20°C≤TA≤+50°C

 

Odoliwiacz powietrza wywiewanego do smarowanego silnika pneumatycznego.

Silniki pneumatyczne pracujące ze smarowaniem mają bardzo długą żywotność. Instalacja odoliwiacza powietrza wywiewanego może być konieczna, gdy chcemy wyeliminować mgłę olejową, a nie ma możliwości zainstalowania długiego węża do odprowadzania powietrza wywiewanego poza obszar pracy.

Olej opuszczający silnik pneumatyczny wraz z powietrzem wywiewanym jest prowadzony i gromadzony w odolejaczu powietrza wywiewanego (filtracja oleju do 99%). Do pomieszczenia napływa czyste i nieolejone powietrze, jednocześnie następuje redukcja hałasu do 30dB(A) w zależności od instalacji (patrz akcesoria).

Tłumienie hałasu silników pneumatycznych

Hałas silnika pneumatycznego nie jest bardzo duży. Hałas silników pneumatycznych to rozszerzające się powietrze wywiewane. W celu obniżenia poziomu hałasu powietrza wywiewanego dB(A) w przyłącze powietrza wywiewanego silników pneumatycznych serii MRD, MRDZ, MUD i MUDZ można wkręcić tłumik. W silnikach pneumatycznych serii MR, MRZ, MU i MUZ wyciszenie hałasu uzyskuje się za pomocą zintegrowanej tarczy spiekanej. Poziom ciśnienia akustycznego silników pneumatycznych (0,11 – 1,2 kW) wynosi średnio 77 dB(A). W zależności od wymagań można to zmniejszyć nawet o 60 dB(A) za pomocą specjalnych rozwiązań.

 

Regulator prędkości do silników pneumatycznych

Serie: MRD, MRDZ, MUD i MUDZ

Instalacja regulatora prędkości jest zalecana, gdy moment obrotowy wymagany przez aplikację jest odpowiedni, ale konieczne jest zmniejszenie prędkości. Regulator prędkości ze zintegrowanym tłumikiem można zamontować na przyłączu powietrza wywiewanego.